Ivanka Sankot, Aqua Angels: Uspět v Rusku je výzva

Vytvořit z vody Aqua Angels mezinárodně úspěšný brand, exportovat po Evropě i do Ameriky, prozrazuje cíl společnosti Aqua Angels její zakladatelka Ivanka Sankot.

Jak se společnosti Aqua Angels momentálně daří? Jaký je o vaši vodu zájem?

S velkou radostí mohu říci, že jsme spokojeni a daří se nám výborně. Rosteme jak na stávajících trzích, tak expandujeme na trhy nové. Velkým úspěchem je pro nás vstup na ruský trh, který je obrovskou výzvou. V zemi jako je Rusko je vztah k vodě v podstatě „posvátný“, požadavky na kvalitu vody obrovské. Je to pro nás výborný impulz i pro vstup na další trhy.

Vodu prodáváte výhradně v kovových či skleněných obalech. Co vás k tomu vedlo? Proč by se měl kupující zamyslet nad tím, jak je voda balena?

Ta samá voda chutná z různých obalů různě. Sklo je z hlediska 100% uchování kvality a chuti vody nepřekonatelné žádným jiným obalem. Kovové obaly vnímáme jako velmi příjemnou alternativu na místa, kam sklo nemůže – jedná se o lehký materiál, skvěle recyklovatelný. Zvažujeme nyní další řadu produktů založenou na papírových obalech. Chceme se neustále posouvat dopředu a sledovat, o co mají klienti zájem. Od začátku je naším cílem odlišovat se od konkurence ať složením vody, tak designem, aby Aqua Angels byla vždy jednoduše rozpoznatelná a co nejvíce unikátní.

Pro rozšíření mezinárodní distribuce jste zvolili pomoc partnerů na bázi franšízingu. Jak se vám toto rozhodnutí osvědčilo? Kam se vám podařilo proniknout?

Jednáme o franšíze v několika koutech světa, uvidíme, která země bude první. Je to koncept, který je mnohem složitější než třeba exkluzivní distribuce. Jde tam kromě marketingového a obchodního konceptu zejména o vytvoření lokální stáčírny, dodržováním hygienického know-how a spoustu dalších věcí. Vztah je poté velmi silný, úzký, a nejen proto si partnery velmi pečlivě vybíráme. Je fakt, že v tuto chvíli se více soustředíme na kontrakty v Evropě. Velkým přáním ale je rozjet pomocí franšízy Ameriku. Je to kolébka skleněných barelů, které vznikly právě tam v 19. století. Navíc je to také země, která nejvíce rozvíjí trend konzumace zásaditých potravin, což vzhledem k vysoké zásaditosti naší vody je něco, co je nám hodně blízké.

Jste rodinná firma. Co vidíte jako hlavní výhody rodinného byznysu a co naopak může být určitým problémem?

Výhodou je intimní prostředí a velmi přátelská atmosféra. Co považuji za velmi důležité je, aby právě takové prostředí nesklouzlo do přílišné demokracie nebo prostředí, kde vymizí důslednost a zodpovědnost. Je to náš dennodenní chleba a chtělo to čas najít zlatou střední cestu. Co považuji asi za nejtěžší je „life balance“. Ve chvíli, kde ve firmě pracuje skoro celá rodina, je velmi důležité naučit se relaxovat a oddělit práci od soukromí. To se učím 5 let, každý den J.

Prozraďte nám vaše plány v horizontu následujících pěti let.

Naše vize teprve postupně vzniká. Aqua Angels je velmi specifický koncept, postupně zjišťujeme, že cílová skupina je mnohem širší, než jsme si mysleli. Ukazuje se, že v zemích, kde jsme si mysleli, že nemáme šanci uspět, opak je pravdou a naopak. Každopádně naším cílem je vytvořit z Aqua Angels mezinárodní úspěšný brand a budeme expandovat tam, kde lidé ocení zásaditou nízkomineralizovanou vodu v těch nejkvalitnějších obalech. To, zda zůstaneme firmou s rodinnou atmosférou, nebo přijde časem nabídka, která se neodmítá, zatím nevíme. Co mě podnikání jednoznačně naučilo je, že oči mám neustále otevřené a snažím se vnímat zajímavé příležitosti, které vždy zvážím.