JSME V 50 ZEMÍCH SVĚTA

Věděli jste, že česká rodinná firma je světovým gigantem mezi ovesnými vločkami a tyčinkami? Zdravá výživa je pro členky dámského klubu důležité téma a není proto divu, že si k sobě společnost Emco a dámský klub našli cestu. Na otázky odpovídal syn zakladatele společnosti Martin Jahoda.

Vaše ryze česká firma má mezinárodně znějící pojmenování. Jedná se o zkratkové slovo? Co znamená?

Když táta Emco v roce 1990 zakládal, chtěl, aby firemní jméno znělo co nejvíce světově a proto zvolil koncovku „co“ jako zkratku slova „company“. Tak to v devadesátkách chodilo.

Jaký je příběh vzniku vaší společnosti? Vyráběli jste od počátku stejný sortiment?

Emco vzniklo je exportně-importní firma bez konkrétní produktové strategie a to, že se postupně vyprofilovalo jako specialista na zdravou cereální stravu, bylo dáno pozitivní reakci spotřebitelů na tuto kategorii výrobků a očekáváním, že trend zdravé výživy bude jen sílit.

Jaké je vaše postavení na českém trhu?

Jsme vedoucí hráč v kategorii mysli a ovesných kaší s velkým náskokem před ostatními a zvyšujeme podíly ve dvou zbývajících klíčových kategorií – sušenek a tyčinek.

Jste významný exportér. Na kterých evropských a světových trzích působíte? A který z těchto trhů je nejvýznamnější? Je nějaká země kromě ČR, kde má Emco velmi výrazný podíl na trhu?

Jsme v 50 zemích světa. Naším nejdůležitějším exportním trhem je USA, kde jsme prorazili s bezlepkovým sortimentem mysli a tyček. Naše výrobky najdete mimo jiné i v největším obchodním řetězci světa – Walmartu. To je taková naše vlajková loď. Dalším důležitým exportním teritoriem jsou pro nás arabské země (Egypt, Maroko, Alžírsko, Tunisko, Saudská Arábie), kde najdete naše výrobky téměř ve všech klíčových řetězcích.

V současnosti je široce diskutovaným tématem palmový olej. Jaký k němu máte postoj?

Palmový olej jsme začali díky bohu řešit již v roce 2012, kdy jsme založili dlouhodobé testy trvanlivosti výrobků, kde byl palmový olej nahrazen českým řepkovým olejem. Tyto testy dopadly dobře a tak můžeme dnes pyšně říci, že všechny naše mysli jsou bez palmového oleje. Této problematice se věnujeme také v aktuální edukační kampani na www.myslinazdravi.cz, kde se ptáme spotřebitelů, jaký postoj mají k této otázce oni.

Jaký je obsah cukru ve vašich výrobcích?

Různý. V křupavých mysli je to okolo 20g cukru. Naproti tomu naše sypané mysli a mysli z řady Lehké a křehké jsou úplně bez přidaného cukru. Realitou je, že spotřebitelé preferují spíše křupavé druhy.

Který z vašich produktů máte osobně nejraději?

Ovocné tyčky. Jím je při dlouhých odpoledních šichtách v kanceláři a myslím, že už jsem jich snědl několik stovek. 🙂

Jak by měla vypadat zdravá snídaně?

Pestrá, vyvážená, chutná… Základní zásady jsou: vyvážený přísun tuků, sacharid, bílkovin. Nežádoucí jsou rychlé cukry (sladkosti, sladké pečivo…). Důležitý je pitný režim (minimálně 2,5 dcl) – neslazený čaj, ovocná šťáva… „Hlavní chod“ snídaně by měl fungovat jako zdroj vlákniny.

Máte ve své nabídce kromě müsli produktů a lupínků i nějaké nápoje?

Nemáme. 🙂

Jaký byl pro vás loňský rok z ekonomického hlediska?

Lepší než jsme čekali, přestože jsme otevřeli novou továrnu v Hrdlech u Litoměřic, která nás velmi zaměstnala. Dařilo se nám prodejně v ČR i v zahraničí. Například Emco Mysli sušenky zbouraly všechny naše prodejní plány…

Účastníte se jako společnosti nějakých aktivit mimo samotný byznys?

Jsme sportovně zaměření a tak podporujeme i se sami účastníme různých sportovních aktivit. Aktuálně kopírujeme celospolečenský trend v oblasti cyklistiky a běhání.