K PEUGEOTU JSEM SE DOSTAL NÁHODOU

Miroslav Kopecký, majitel společnosti KOPECKÝ s.r.o., se věnuje značce Peugeot již téměř 20 let. Tato značka francouzských vozů se lvem ve znaku je velmi populární mezi ženami a není proto náhoda, že se autosalon PEUGEOT KOPECKÝ stal partnerem dámského klubu. Na historii a současnost firmy jsme se zeptali pana Martina Vodičky, obchodního a marketingového ředitele společnosti.

Liší se nějakým způsobem vaše služby od ostatních dealerů značky Peugeot v ČR?

Určitě ano a dle mého názoru je to jeden z hlavních důvodů, proč k nám velice často začnou jezdit na servis zákazníci, kteří si vůz koupili v jiném autosalonu. Jelikož ceny aut jsou dnes napříč segmenty všude zhruba stejné, jelikož ty dnes diktuje především trh, tak právě služby jsou to, čím jsme pro spoustu zákazníků mnohem zajímavější. Prioritně je to samozřejmě kvalita a rychlost služeb, dále schopnost rychle reagovat na poptávku a změny trhu. V minulém roce jsme například otevřeli ruční mycí centrum, kde kromě běžného mytí a čištění interiéru a exteriéru vozu, nabízíme i jejich renovaci, případně renovaci světel, apod. Pořídili jsme také nejmodernější kompletní kamerovou geometrii, díky které jsme schopni každému zákazníkovi nabídnout v rámci příjmu vozu na servis rychlý Quick Check zdarma.

Kdy a jak vaše společnost začínala?

Pan Miroslav Kopecký začínal se značkou Peugeot zhruba před 20 let, když si otevřel svou první prodejnu a servis Peugeot na Vysočině. Jelikož se jeho portfolio zákazníků rozrůstalo a servis už mu nestačil, přesídlil nejdříve do větších prostor, kde se nachází naše druhá provozovna v Bystřici nad Pernštejnem a zároveň se začal rozhlížet i po možnostech expandovat mimo daný region. Když se naskytla možnost převzít v roce 2010 nejstarší autosalon značky Peugeot v ČR, který se vinou špatného vedení dostal do finančních problémů, rozhodl se poměrně rychle. Samozřejmě netušil, co všechno to bude obnášet s ohledem na tehdejší komplikovanou vlastnickou strukturu autosalon, jenž vznikal v 80. letech. Bylo nutné udělat značné změny v personální struktuře napříč celou firmou, investovat do technologií, nutných stavebních úprav a přesvědčit všechny jak stávající zákazníky, tak především ty co do té doby díky nespokojenosti odešli, že nejstarší autosalon Peugeot v Praze a především největší servis značky v ČR je zpět a je tady pro ně. Povedlo se to, a jelikož dnes jsou nám již stávající prostory malé, bude nutné udělat co nejdříve další krok a posunout se zase o kus dál.

Byl jste odjakživa fanouškem Peugeotu, nebo šlo o náhodné osudové setkání?

Francii mám rád, jezdím tam rád na dovolenou, ale mé spojení s vozy Peugeot a auty vůbec bylo zcela v rukou náhody, která zapříčinila, že jsem začal svoji kariéru v roce 1994 u značky Peugeot. Postupně jsem si během 13 let vyzkoušel pozice obchodníka, logisty, vedoucího obchodního týmu, marketingového specialisty, apod. Když došlo k tzv. vyhoření, dospěl k tomu, že je nutná zase nějaká změna a zkusil jsem si i multibrandové dealerství. Bohužel, auto je hrozně pocitová záležitost a pro mě bylo velice těžké doporučovat něco, s čím se 100% neztotožňuji. Proto, když mě oslovil pan Kopecký s nabídkou vrátit se zpět ke značce Peugeot, dlouho jsem neváhal. Znal jsem ho z dob, kdy jsem pracoval u tehdejšího importéra, takže jsem měl nějakou představu o jeho schopnostech a po představení jeho vize a plánů se nedalo říct ne.

Jak vlastně probíhá jednání s francouzskými majiteli značky? Existují přísná pravidla koncese, nebo je to na každém prodejci?

Naše komunikace se zužuje v rámci Francie pouze na českého importéra. Vzhledem k tomu, že český trh je pro Francii velice malý a o to více specifický, je velice náročné ztotožňovat se s jejich představami. Ano, koncese má přísná pravidla, ale v mnoha případech je nutné si ta pravidla trochu upravit, pokud to jde, aby mohl dealer vůbec efektivně fungovat.

Co říkáte současnému trendu dlouhodobých pronájmů a operativních leasingů? Účastníte se?

Je to aktuální trend, který je v rámci privátní klientely postaven jedině na opticky zajímavé ceně splátky. Její výše je pak závislá pouze a jedině na zůstatkové ceně vozu, která je dnes ale uměla zvedaná díky tomu, že prodejce je schopen auta prodat do zahraničí. To je ale možné jen díky příznivému kursu Eura a s tím spojeným nižším cenám aut na českém trhu oproti západní Evropě. Tento produkt samozřejmě umíme nabídnout rovněž, ale spousta zákazníků se nakonec stejně rozhodne pro standardní nákup za hotové či na úvěr. Je to dáno tím, že jednak je nabízená splátka vázána na omezený roční nájezd kilometrů, který mnoha zákazníkům nestačí a především český zákazník je zvyklý auto vlastnit. Ve finále s ohledem na velice příznivé úrokové sazby a výborné podmínky pojištění u renomovaných pojišťoven s 1% spoluúčastí zákazník zjistí, že i tento nákup auta klidně i s 0% akontací je pro něj skvělou volbou.

Jak vnímáte nedávnou dieselovou aféru? Jaké budou podle vás její dopady na automobilový průmysl a prodej?

Značky Peugeot se to netýká, jelikož skupina PSA, kterou francouzská ratingová agentura Vigéo ohodnotila jako nejodpovědnějšího výrobce, je jediným výrobcem automobilů, které bude zahrnutý do indexu „World 120“ NYSE (New York Stock Exchange, pozn.aut.), jenž sdružuje 120 nejodpovědnějších společností na celém světě. Co se týká německého koncernu, tak je jasně vidět, že obcházet pravidla se nevyplácí. Účelnější by bylo zasadit se o jejich změnu, pokud jsou nesmyslná, jelikož jak to bylo i komentováno a musí se tomu dát za pravdu, kolikrát někdo vytváří populistická pravidla a předpisy bez ohledu na jejich reálnou aplikaci do života.

Který z historických modelů Peugeotu máte nejraději?

Mým prvním zahraničním vozem, který jsem si pořídil, byl Peugeot 205 a ten pocit, když jsem si poprvé do něj sednul a svezl se v něm, zatím nic nepřevážilo.

A který vám přirostl k srdci z těch současných a proč?

Nejraději jezdím s Peugeotem 508 v provedení kombi s automatickou převodovkou.

Peugeot je oblíbenou značkou malých a městských vozů. Jaký je podle vás trend dopravy ve městě?

Trend je určitě v pořizování menších, kompaktních vozů s ohledem na jejich parkování a kličkování v husté dopravě. Trendem je určitě elekromobilita a tím myslím především sdílení kol a aut, tak jak je tomu už ve větších městech. Dojede s autem na okraj města, tam si přes kreditku půjčíte z veřejného stojanu kolo a na druhém konci města ho můžete vrátit.

Je Peugeot ION předzvěstí budoucnosti? Nebude brzdit rozvoji tohoto segmentu vysoká cena?

iOn je v dnešní době už zastaralý model a proto Peugeot chystá v blízké budoucnosti novinku, která už by měla být v segmentu malých rodinných aut, což je dneska hlavní cílový segment. Zásadním pro masový rozvoj je ale zvýšení akčního rádiu a zlevnění výroby. Nutnost hledání alternativních zdrojů pohonu nutí všechny výrobce spojovat své síly, sdílet technologie, společně vyvíjet novinky. S ohledem na zvýšený zájem ze strany zákazníků a následnou výrobu ve vyšších sériích pak dochází ke snižování celkových nákladů.

A co opačná, luxusní strana spektra? Máte nějakou oblíbenou technologickou či jízdní novinku vozů z těchto kategorií?

K obrovským pokrokům dnes dochází ve vývoji všelijakých asistenčních systémů, aktivním tempomatům, brzdným systémům a systémům sledujícím aktivitu řidiče a jeho pozornost. Osobně mi vyhovuje používání aktivního tempomatu a několikrát jsem již ocenil hlídání mrtvého úhlu ve zpětných zrcátkách.

Co podle vás patří k typickému pežoťáckému duchu, kterým se značka liší od těch ostatních? Je to design? Pohodlí? Motor? Historie? Proč lidé rádi sáhnou po francouzském autě?

Určitě je to design, pohodlí, skvělá ergonomie a osvědčené dieselové motory, které od nás přebírají i jiní automobilový výrobci. Vždycky platilo, že kdykoli jste sedli do Peugeota, velice rychle jste se s ním sžili. V Peugeotu ujedete 1000km a nebolí vás celé tělo.

Proč jste se rozhodl stát se partnerem dámského klubu Cosmopolitan Executive Helas Ladies Club? Co jste říkal na poslední setkání?

Ženy vždy byly, jsou a zůstanou důležitou cílovou skupinou pro Peugeot. Pokud vezmu aktuální modelovou řadu, tak především modely 108, 208, 2008, 308 5P a 3008 jsou v hojné míře vyhledávány především ženami. Vyhovuje jim ergonomie vozu, jeho design, uživatelská přívětivost a osobně se domnívám, že se v nich cítí dobře, jelikož vůz navíc ještě podtrhuje jejich ženskost. Je to taková kabelka na 4 kolech. To je i důvod proč spolupracovat s klubem, kde vévodí ženy a navíc ještě i na vedoucích pozicích v obchodě.