Ivana Rosová, IvanaRosova Fashion Group: Módní návrhář musí mít smysl pro obchod

Pro úspěch v módním byznysu již nestačí být jen kreativní. Svou práci musíte umět prodat, říká v rozhovoru módní návrhářka Ivana Rosová.

Jak byste zhodnotila módní styl českých žen?

Velmi nerada bych zevšeobecňovala, nebo se někoho dotkla, ale české ženy, zejména ze sféry vyššího managementu pokulhávají v porovnání s kolegyněmi z jiných zemí. Ženy v arabských zemích mají vyvinutý velký cit pro ženskost a rafinovanost, Američanky pro praktičnost spojenou s elegancí a v západní Evropě si ženy rády dopřejí kvalitní a krásné oblečení, které jim dopomůže k úspěchu a postupu v práci. Právě proto jsem se rozhodla ve spojení se stylistkami a make up artistkami z Česka i ze zahraničí připravit workshopy, na kterých dámy naučíme, jak si správně vybrat barvy, tvary, materiály, doplňky, kde a jak nakupovat a jak si vytvořit celkový profesionální image. Pokud by dámy měly zájem o takový workshop, nebo o celkovou přeměnu image, mohou nás kontaktovat na imageworkshop@ivanarosova.com.

Co je pro úspěch v módním byznyse nejdůležitější?

Módní průmysl je velmi obšírný a složitý, mohla bych tedy vyjmenovat celou řadu věcí, které je třeba znát. Pro návrháře v dnešní době asi nejdůležitější, aby věděl, jak na management a řízení firmy, být kreativní totiž již nestačí. Na trhu se objevuje stále více nových značek a návrhářů, je tedy nutné být dobrým byznysmenem, nebo byznysmenkou, abyste uměli kolekce nejen tvořit, ale i prodat a budovat povědomí o značce.

Na čem zrovna pracujete? Máte v hlavě novou módní kolekci?

Právě pracujeme na vstupu na nové trhy na Blízkém východě a v Evropě. Momentálně prodáváme kolekce do celého světa online, ale rádi bychom, aby naše oblečení bylo dostupné i v kamenných obchodech. Připravujeme také sérii workshopů o stylingu a oblékání, zanedlouho pak nabídneme také možnost změny image speciálně zaměřenou na podnikatelky a ženy pohybující se v byznyse. Založila jsem také vlastní blog, jehož prostřednictvím pravidelně informuji o módním průmyslu, trendech, materiálech a také o mém podnikání. Také jsem zařadila sérii stylingových rad „How to Wear“, ve které zákaznicím radím, jak se obléct do práce a s lehkou přeměnou vyrazit večer ven, ale také jak se obléct elegantně a pohodlně zároveň na víkend a volný čas. Můj blog můžete sledovat na https://ivanarosova.wixsite.com/ivanarosovablog. Stejně tak už pilně pracuji se svým týmem na nové kolekci pro podzim/zimu 2017-18, která bude opět inspirována výraznými, ale i něžnými barvami, ženskými tvary, kvalitními látkami z Evropy a hlavně komfortem pro denní nošení. Ráda bych také vytvořila novou kolekci pro ženy plnějších tvarů. Zjistila jsem, že po větších velikostech je velká poptávka. Doufám, že naše klienty novou kolekcí opět mile překvapíme.

Co vás ve vaší tvorbě inspiruje?

Inspirace se vždy mění, někdy stačí zachytit zajímavý trend, barvy, detail. Jindy může být tím impulsem nějaká výstava, architektura, zajímavá osobnost nebo denní život. Ráda také chodím na veletrhu látek a doplňků do Paříže, Londýna a Milána, kde může člověk objevit neskutečné množství nápadů, inspirace. Zde látky a materiály pro moje kolekce vybírám. Držím se přitom vždy svých čtyř pravidel: paleta barev, vysoká kvalita materiálů a zpracování, detaily a pohodlnost nošení pro zákaznici.

Jaké trendy nás v nejbližší době čekají? Jak se připravit na letošní letní a zimní sezónu?

Hlavním trendem pro letošní jaro a léto jsou veselé a pestré barvy. Květiny, pastelové i výrazné barvy jako žlutá a zelená, černobílá klasika, romantické krajky, nové styly a mnoho dalších zajímavých prvků. Pokud dáváte přednost něčemu méně nápadnému a zároveň elegantnímu a vždy slušivému, vsaďte na oblíbené pastelové barvy. V současné době je to nebeská modrá, světle růžová, meruňková a mátová. Kombinace černé s bílou je nesmrtelná a nikdy jí nic nezkazíte, ať už zvolíte puntíky, pruhy, květy nebo kostky. Významným prvkem současné módy jsou také květiny. Můžete je nosit na blůze, sukni, šatech, ale i na kalhotách. Podzimu a zimě 2017-2018 budou zase vládnout barvy typické pro toto období, jako je červená, bordó, námořnická modř, petrolejová zelená, které opět zjemní šedá, bledě růžová a bledě modrá. Celá sezóna je inspirována 70. léty a návratem luxusně zpracovaného manšestru. Šaty, saka či kabáty budou doplněné pásky různých šířek, které dodají postavě ženskost jako v 50. letech. Do práce se zase budou nosit kostýmy s kalhotami nebo sukněmi.