PAVLÍNA ŠRÁMKOVÁ

Podnikání je nejen způsobem, jak se uživit, ale i možností, jak se věnovat tomu, co Vás opravdu baví. Důkazem je i Pavlína Šrámková, zakladatelka výtvarného centra Pavliš, které nabízí řadu kurzů dětem i dospělým.

Jak jste přišla na svůj podnikatelský nápad?

O nápadu otevřít si výtvarný ateliér, kam by si mohli chodit lidé kreslit, malovat a tvořit jsem přemýšlela asi tři, čtyři roky. Ten nápad postupně uzrával, získával přesnější a přesnější obrysy, až jsem se nakonec rozhodla jej zrealizovat.

Jak dlouho trvalo jej zrealizovat?

Díky tomu, že jsem vše promýšlela tolik let, proběhla samotná realizace poměrně rychle. Od nalezení vhodného místa pro ateliér uplynuly pouze dva měsíce a Pavliš výtvarné centrum přivítalo první nadšené výtvarníky.

Co se podle Vás při rozjezdu podnikání dnes nejvíc podceňuje?

Myslím si, že jsou to dvě hlavní věci. Zaprvé ujasnit si, co je motivem mého rozhodnutí podnikat. Zda je předmět mého podnikání má srdcová záležitost, nebo se do podnikání pouštím hlavně pro vidinu zisku, či jestli si volím podnikání jako únik od čehokoliv. Když dáte do podnikání srdce, Vaši zákazníci to poznají a ocení. Druhou věcí pak je mít reálný podnikatelský plán.

Co naopak přeceňuje?

Paradoxně mě opět napadá onen podnikatelský plán. Člověk by neměl zabřednout do nějakých hlubokých analýz, protože realita nakonec přinese mnoho neočekávaných situací, které člověka při plánování stejně nenapadnou. A naopak, myslím, že není potřeba se detailně zabývat situacemi, které se s největší pravděpodobností nestanou. Takže jako u většiny věcí platí zlatá střední cesta: mít jasno v tom, co chci, kam směřuji a jaké budou mé kroky v kritických situacích. Vše ostatní se vyvine v průběhu podnikání.

Jak jste poznala, že jste na podnikání připravená? Že přišel ten správný čas?

Nevím jak to popsat, ale prostě jsem cítila, že je ten správný čas. No a navíc jsem objevila prostory, které byly přesně podle mých představ. A to rozhodlo!

Co považujete za svou konkurenční výhodu?

Svou konkurenční výhodu vidím hlavně ve dvou oblastech:

Zaprvé mám velmi širokou nabídku různých malířských a výtvarných kurzů, celkem nabízím přes 20 různých kurzů pro děti a dospělé. Takže u mě najdete vše pod jednou střechou. A zadruhé na rozdíl od ostatních velkých ateliérů udržuji v Pavliš výtvarném centru komorní, rodinnou atmosféru. Všechny své zákazníky znám, oslovuji je jménem a podporuji komunitní atmosféru v kurzech. Mnoho mých zákazníků si našlo mezi svými kolegy-kurzisty nové přátele.

Kde čerpáte nové znalosti a inspiraci?

Všude (směje se). Mám pocit, že žiji ve velmi inspirujícím prostředí, takže to jde docela snadno. Inspirace je všude kolem nás! Stačí jen chtít ji vidět.

Konzultujete s někým své nápady?

Především se svým manželem, který mě podporuje a jeho komentáře a nápady jsou pro mě velmi cenné.

Kde hledáte aktuální informace, které k podnikání obecně a ve svém oboru potřebujete?

Přiznám se Vám, že je moc nevyhledávám. Zabývám se převážně svým oborem a jiné odbornosti jako třeba účetnictví přenechávám specialistům.

Jsou podle Vás lidé, kteří se na podnikání „nehodí”, a proč?

Podnikání doporučuji každému. Je zajímavé pozorovat, jak se Vám během podnikání změní hodnoty, pohled na svět, na hodnotu peněz, na pracovní nasazení a na kolegy – podnikatele, kteří jsou ve svém oboru úspěšní. Člověka to inspiruje a motivuje. Nemyslím si, že by se na podnikání někdo vyloženě nehodil. Podle mne je důležitější motivace – proč chce člověk podnikat, co si od toho slibuje a kolik času je ochoten tomu věnovat.

Když jste se rozhodla podnikat, udělala jste si nejprve analýzu trhu, nebo jste se více méně spolehla na své znalosti a intuici? Osvědčilo se Vám to?

Udělala jsem vše, co jsem se do té doby naučila: analýzu trhu, podnikatelský plán, finanční plán, marketingovou strategii, už si ani nepamatuji, co vše to bylo. Nakonec první rok podnikání ukázal, že plány jsou fajn, ale realita moje plány dost upravila. Naštěstí k lepšímu. Myslím, že člověk by se neměl bát „nechat se unášet proudem“, když cítí, že řeka teče správným směrem.

Kde vidíte svou firmu za pět let?

Poučena z prvního roku podnikání již na tak dlouhou dobu dopředu neplánuji (směje se). Jsem otevřená všem možnostem a změnám, které ke mně přicházejí.

Jaké bylo nejtěžší rozhodnutí, které jste dosud musela v rámci svého podnikání udělat?

Taková situace zatím naštěstí nenastala.

Kdybyste měla svůj příběh vystihnout pěti slovy, jaká by to byla?

Svoboda, sebedůvěra, radost, radost a zase radost.

 

Zdroj: projekt Život nápadům www.zivotnapadum.cz