POUHÝ E-SHOP UŽ DNES NESTAČÍ

Kdo vám může nejlépe poradit se vstupem do elektronického obchodování? Ondřej Klega a společnost Acomware je členkám dámského klubu dlouhodobým rádcem a průvodcem ve světě moderního byznysu.

Jaké služby může Acomware podnikatelům poskytnout?

V podstatě se staráme o retailovou firmu nebo e-shop ve všech fázích jejich internetového podnikání. Od úvodní strategie, s jakou vstupují na trh, přes období každodenního fungování, v němž čelí různým výzvám, až například po expanzi do zahraničí. Základem jsou určitě naše konzultace v kombinaci s dalšími službami, jako je výkonností marketing, inteligentní e-mailová komunikace, digitální média a další.

Jaký nejdůležitější trend v e-commerce v současnosti vnímáte?

Trendů je hned několik. Těmi relativně nejsilnějšími je samozřejmě vzrůstající význam mobilních zařízení a vstup velkých obchodních řetězců do e-commerce. Co ale ovlivní trh nejvíce, je chování zákazníka a způsob, jakým se prodejci přizpůsobí trendům multikanálového a omnikanálového prodeje. Jednoduše řečeno, zákazníci chtějí mít možnost nakoupit online i offline, konzumovat stejné služby, dostávat podobné výhody. Je to skutečně zásadní výzva pro velké i malé e-shopy.

Jakou nejčastější chybu obchodníci na internetu dělají, na co by si měli dát pozor?

U retailových firem je to určitě podcenění příprav při vstupu na trh. Dnes už nestačí jen otevřít e-shop a doufat, že se svým relativně známým brandem uspěju. Dělat se musí mnohem víc. Ale to platí také pro původně internetové projekty. Pokud bych měl vyzdvihnout ještě jednu věc, pak je to určitě slabá orientace na zákazníka. Úroveň některých služeb u nás pořád ve srovnání se západní Evropou pokulhává. Takže jsme sice dohnali západní Evropu z pohledu zákazníků a jejich zájmů o nakupování na internetu, ale mnozí prodejci a úroveň jejich služeb se ještě se západem poměřovat nemůže.

Je viditelnost na webu více záležitostí technologických aspektů, nebo správně psaných a strukturovaných textů?

Takhle jednoduše se to nedá říci. Samozřejmě základem je kvalitní technologie a dobře “napsaný” e-shop, který je uživatelský přívětivý. Kvalitní obsah pomáhá odlišit se, zvýšit důvěryhodnost vašeho e-shopu apod. Text je samozřejmě i základem téměř každého marketingového sdělení. Zkrátka obě tyto věci jdou ruku v ruce.

Liší se nějak české prostředí v marketingu na síti a e-commerce od zbytku světa? Máme nějaké specifikum?

V základu samozřejmě i Česká republika přebírá trendy a technologie ze světa, tu s menší, tu s větším zpožděním. Obecně ale lze říci, že v tomto ohledu jsme velmi progresivní. Známým specifikem ČR je významná pozice lokálního vyhledávače Seznam.cz, což je z pohledu zbytku Evropy relativně unikátní věc. A dobrou zprávou také je, že díky spoustě technologických startupů u nás vznikají i nové technologie, které mají šanci se uplatnit i v zahraničí.

Chystáte nebo rozjeli jste nějakou novinku?

V posledních měsících se mnohem více zaměřujeme také na segment digitálních médií a expanzi našich klientů do zahraničí. Chceme jim být nápomocni také v tomto ohledu, protože například vstup na zahraniční trh je věc drahá a bez správné strategie může dojít k velkému zklamání. Snažíme se samozřejmě také posilovat naše marketingové produkty – třeba nyní chystáme 3. ročník diskusního cyklu Eshopista, který je asi nejvýznamnějším diskusním cyklem české e-commerce. Jeho pozici chceme ještě posílit.

Proč jste se stali partnery dámského klubu?

Rádi podporujeme projekty, které pomáhají s rozvojem podnikání. Důležitou roli také hrála paní Kohoutová, se kterou se v mnoha pohledech myšlenkově potkáváme. V neposlední řadě také možnost spolupracovat na projektu Podnikatelkaonline.cz, který členkám přináší důležité informace pro jejich podnikání.